sunnuntaina

ollako vai eikö olla

Yhtä asiaa joutuu välillä ihmettelemään pakosti nimittäin, milloin siis suomalainen on suomalainen. Siis esimerkiksi tännehän ihmiset ovat jostakin tulleet. Eivät ihmiset ole kait taivaasta tai muulta planeetalta tippuneet.
Tautiperimänkin takia on hyvä vähän sekoittaa pakkaa. Esim. lapsuusiän diapetes on Suomessa runsasta verrattuna muihin Euroopan maihin.

Tätä asiaa pyörittelen, koska itse olen puoli-suomalainen. Mulla on ulkomaalainen isä, joten olenko mä siis suomalainen vai en. Puhun suomea äidinkielenäni ja omasta mielestäni ihan jopa sujuvasti. Ehkä mä olen puheliaampi kuin suomalaiset keskimäärin, mutta muuten en koe eroavani porukasta.

Tämä asia sai taas pontta, kun joku kommentoi tosta Suomen malli -kisan osanottajasta Anista. Hän on muistaakseni kanssa puoliksi suomalainen. Tämä kommentoija toivoi siis, että kisan voittaisi suomalainen. Mulla meni kyllä vähän ohi. Sen takia kysynkin, milloin sitä on suomalainen?


2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

beautiful!

Yvonne kirjoitti...

Thank you. This is new to me and the last photo is from Wien. And I like it.