keskiviikkona

kymmenenn vuotta dietillä


Iltalehden otsikoista osui silmiini, että naiset ovat kymmen vuotta elämästään kaiken maailman dieteillä, parhaimmat jopa 20 vuotta.
Pistää oikein vihaksi ajatella, että on kymmenen vuotta elämästään jollakin helkkarin dietillä. Sen verran olen elämässäni noita diettejä kokeillut, että tiedän, mitä ne voivat olla. Olen yrittänyt vähentää syömistä ja kaikenmaailman kikkailuja sun muuta. En edes muista, mitä kaikkea olenkin kokeillut.
Olen ollut 10 päivää paastolla, jossa juotiin nesteitä: mehuja, teetä ja vettä. Siinä laihtui kyllä kivasti, mutta nälkä ei lähtenyt mihinkään. Vointi oli paaston aikana hyvä, mitä nyt jouduin kuuntelemaan ihmisten päivittelyä ja syömiseen painostusta. Lihakset tuntuivat kerrankin keveiltä ja liikunta oli tosi helppoa. Ihostakin hävisi mustapäät. Toisenkin paastokokeilun tein, mutta pelkällä vedellä. Silloin olin viisi päivää.
Olin lukenut paastosta ja halusin kokeilla sitä itsekin. Osaltaan paastolla olin myös sen terveysvaikutuksen takia.
Nykyään en halua olla enää dietillä. En pysty niitä kuitenkaan noudattaman. Silloinhan se syömisen himo varmaan iskeekin, kun pakottaa itsensä siitä luopumaan. Parhaiten mulla toimii, kun en osta mitään makeeta, niin eipähän tule niitä sitten syötyä.
Sen voisin tietysti tehdä, että menisin ravintoneuvojan puheille ja vähän järkeistäisin mun ruokavaliotani, mutta muuten ei kiitos dieteille.

2 kommenttia:

Elegia kirjoitti...

Oih, aivan ihana palapelikuva! Minä olen elellyt kaikenlaisten dieettien kanssa lähes ikäni. Nyttemmin olen tajunnut, ettei tarvitse kun pitää ruokavalion terveellisenä (eli vetää viiniä ja siideriä, heh) ;)

Yvonne kirjoitti...

Kiitos elegia. Toi palapeli kivasti liitti kaksi kuvaa yhteen. Tausta on mun keittiöstä ja kuvassa on Humrey Bogart.

Vaikka mun pitäisi ehkä vähän katsoa, mitä syön, niin dietit ei ole mua varten. Niistä tulee vaan vihakseksi ja on muutakin stressiä kuin syöminen.

Viinihän oli terveellistä, varsinkin punaviini.